Σε αυτό το άρθρο τα κύρια σημεία που θα μας απασχολήσουν είναι:
Μεγαλώνοντας παιδιά που μιλούν δύο γλώσσες στη καθημερινότητάς τους, συνήθως έρχεσαι αντιμέτωπος με ερωτήματα όπως είναι
Συνήθως τα δίγλωσσα παιδιά μπορεί να παρουσιάσουν μια μικρή καθυστέρηση στην ανάπτυξη της ομιλίας τους, αλλά είναι θέμα χρόνου να αναπληρώσουν γρήγορα τις δεξιότητες που δεν έχουν κατακτήσει στην αναμενόμενη ηλικία (φυσιολογική ανάπτυξη λόγου και ομιλίας).
Σημαντικό ρόλο στις ανησυχίες μας, παίζουν τα κοινά χαρακτηριστικά που παρουσιάζουν αυτά τα παιδιά και είναι αυτά που θα μας βοηθήσουν να αποφασίσουμε αν θα πρέπει να πάρουμε την γνώμη κάποιου ειδικού.
Σύμφωνα με έρευνες (DeHouwer, 2009- Paradis, et al., 2011), δεν υπάρχουν αποδείξεις που να οδηγούν σε καθυστέρηση ομιλίας σε δίγλωσσα παιδιά. Διεθνώς, τα παιδιά μαθαίνουν παραπάνω από μία γλώσσες χωρίς αυτό να τους προκαλεί κάποια διαταραχή στο λόγο και στην ομιλία.
Παραπάνω παρουσιάσαμε τα κοινά χαρακτηριστικά που εντοπίζονται σε δίγλωσσα παιδιά. Καθώς λοιπόν το παιδί μαθαίνει να μιλάει δύο γλώσσες, θα παρατηρήσετε κατά την διάρκεια της ομιλίας του τα χαρακτηριστικά που προαναφέρθηκαν . Υπάρχουν όμως περιπτώσεις δίγλωσσων παιδιών που παρουσιάζουν ελλείμματα στον λόγο τους και οι γονείς τους τα θεωρούν φυσιολογικά, ενώ στην πραγματικότητα χρειάζεται λογοθεραπευτική αξιολόγηση. Παρακάτω παρουσιάζονται τα σημάδια που θα μας οδηγήσουν στην αναζήτηση ενός ειδικού.
Ένα δίγλωσσο παιδί, όταν χρησιμοποιεί και τις δύο γλώσσες στην ίδια πρόταση,συνήθως μπορεί να παρουσιάσει τραυλισμό στην προσπάθεια του να βρει την κατάλληλη λέξη. Το ίδιο φαινόμενο μπορεί να εμφανιστεί όταν το παιδί θα προσπαθήσει να πει μια σύνθετη πρόταση.
Μερικές φορές όμως η “ταμπέλα” του τραυλισμού είναι λάθος διότι η εικόνα του παιδιού είναι απλά το αποτέλεσμα των ελλείψεων στην “ασθενέστερη” γλώσσα. Ωστόσο, αν ο τραυλισμός επιμένει παραπάνω από έξι μήνες, θα ήταν καλό να αναζητήσετε την βοήθεια κάποιου λογοθεραπευτή.
Οι διαταραχές λόγου και ομιλίας εμφανίζονται σε όλες τις γλώσσες που μιλάει το παιδί και επηρεάζονται από την δομή που έχει η κάθε μία. Επίσης, κάθε γλώσσα έχει διαφορετικές χρονικές στιγμές που το παιδί κατακτά κάποιους ήχους. Επομένως, αν παρατηρήσετε δυσκολία στην έκφραση ή/και στην κατανόηση του λόγου και στις δύο γλώσσες που μιλάει το παιδί, θα ήταν καλό να πάρετε την γνώμη ενός λογοθεραπευτή. Το ίδιο ισχύει αν το παιδί αδυνατεί να αρθρώσει κάποιους ήχους.
Τα συμπτώματα των μαθησιακών διαταραχών είναι ίδια τόσο στα μονόγλωσσα όσο και στα δίγλωσσα παιδιά. Είναι συχνό φαινόμενο όμως να αργεί η διάγνωση στα δίγλωσσα παιδιά γιατί η εικόνα τους αποδίδεται στην εκμάθηση της γλώσσας. Αν λοιπόν το παιδί σας παρουσιάζει συμπτώματα μαθησιακών δυσκολιών (ειδικές μαθησιακές δυσκολίες), θα πρέπει να γίνει αξιολόγηση και στις δύο γλώσσες.
Το ιδανικό θα ήταν ο λογοθεραπευτής που θα αναλάβει το παιδί να παρέχει την θεραπεία και στις δύο γλώσσες. Στην περίπτωση όμως που δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, τότε ο λογοθεραπευτής θα πρέπει να είναι σε θέση να εκπαιδεύσει τους γονείς. Θα πρέπει δηλαδή να τους παρέχει τις γνώσεις και τις τεχνικές που απαιτούνται για να να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις του παιδιού στην γλώσσα που αδυνατεί ο θεραπευτής να δουλέψει.
Ανεξάρτητα από το που μένεις, η βοήθεια είναι πάντα δίπλα σου!
Kαλέστε με στο 694 24 14 511 ή συμπληρώστε την φόρμα και θα επικοινωνήσω σύντομα μαζί σας.